ŠTO JE BOLJE ZA OBLIKOVANJE TIJELA:
AEROBIKA ILI TERETANA?



Oko ovog pitanja se uvijek “lome koplja” i dolazi do zabuna. Najčešća je zabluda da je aerobika za žene, a teretana za muškarce. Odabir vježbanja prvenstveno se zasniva na afinitetima vježbača bez obzira na spol, dob i trenutačnu formu.
Trening u teretani je individualan i svatko može prema svojim željama i ciljevima opteretiti organizam od aerobnog do anaerobnog režima rada, od oblikovanja tijela do povećanja mišićne mase.
 
S druge strane, aerobika je grupni fitness program u kojem instruktor pokušava odrediti opterećenje koje će odgovarati većini vježbača u odabranom programu. Vježbanje u grupi je zabavniji i ne iziskuje od polaznika planiranje treninga, dok se u teretani od svakog pojedinca očekuje organizacija treninga i individualno praćenje opterećenja. Stoga je dobro, barem u početku, zatražiti individualni program treninga koji će vam napraviti instruktor ili uzeti osobnog trenera što iziskuje nešto više novaca, ali i daje bolje rezultate.

Uvriježeno mišljenje da se u teretani ne mogu "skidati kile", a da se na aerobiku ne mogu jačati mišići je potpuno pogrešno jer je jedna od osnovnih karakteristika body buildinga kao sporta, izuzetno brzo gubljenje masnih naslaga, a aerobika svojom raznolikošću specijaliziranih programa može postići efekte teretane vježbanjem u grupi.

Činjenica je da je u aerobnim programima osnovni cilj poboljšanje funkcionalnih sposobnosti organizma, a u teretani povećanje snage mišića. Međutim, pravilnim odabirom vježbi i ukupnog volumena opterećenja (učestalost, trajanje, broj ponavljanja i vrijeme odmora) mogu se postići svi zacrtani ciljevi.
Mnoge žene izbjegavaju teretanu i općenito vježbe s utezima u strahu od velikih, "napumpanih" mišića, a mnogi muškarci zaziru od aerobike jer smatraju da se tamo "samo pleše". Istina je daleko od toga. Samo veliko opterećenje (veliki broj podignutih kilograma) i posebno programirani treninzi, uz dugogodišnje treniranje i odgovarajuću prehranu dovode do povećanja mišićne mase. Žene to, osim navedenog, puno teže postižu zbog manje količine testosterona koji je muški spolni hormon i zaslužan je za muskuloznost. Bitnije povećanje mišićne mase je nešto što se ne može postići aerobikom budući je opterećenje koje se koristi u ovim programima premalo da bi se postigli takvi transformacijski efekti.

S druge strane, današnji aerobni programi u kojima se u vellikoj mjeri koriste jednoručne bučice od 0,5 - 5 kg, gume i pump setovi do oko 20 kg težine pravilno programiranim treninzima omogućuju povećanje repetitivne snage svih mišićnih skupina, oblikovanje tijela i smanjenje potkožnog masnog tkiva.
U oba načina vježbanja, osim estetskog nije zanemariv niti zdravstveni efekt. Vježbe snage i jakosti preventivno djeluju na pojavu osteoporoze jer se osim mišića jačaju i kosti, a vježbanjem u aerobnoj zoni pozitivno se djeluje na srčanožilni i dišni sustav što preventivno djeluje na pojavu mnogih oboljenja današnjeg doba.
Da zaključimo, u obje vrste treninga sve navedeno postiže se isključivo uz pravilno planirane i programirane treninge, adekvatnu prehranu, redovitost vježbanja, stručnog instruktora i prije svega, osobno zalaganje.


Natalija Špehar, prof. kineziologije